Logo-ResipiKita
Resepi Wajik Sirat Asli
Popular
Wajik Sirat Johor Melaka

Resepi Wajik Sirat (Asli Tradisional)

Rating Resipi
5/5
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
4 bahan
Jumlah Masa:
60 minit
Hidangan Untuk:
10 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
30 minit
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
4 bahan
Jumlah Masa:
60 minit
Hidangan Untuk:
10 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
30 minit

Wajik Sirat? Klasik kan? Resepi tradisional Melayu ni memang dah lama wujud dan sangat popular di kalangan masyarakat kita dulu-dulu, terutamanya semasa perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri atau majlis-majlis keraian. Wajik Sirat ini unik kerana ia menggunakan beras pulut yang disangai dan dikisar, bukan cara biasa memasak pulut. Campuran gula hangus atau gula melaka dengan santan pekat menjadikan Wajik Sirat ini begitu istimewa dengan rasa manisnya yang kaya dan teksturnya yang lembut namun kenyal. Memang sesuai dihidangkan sebagai pencuci mulut atau snek petang.

Untuk anda yang nak buat resepi Wajik Sirat ni, perlu kesabaran dan ketelitian dalam memastikan teksturnya sempurna ya. Tapi jangan risau, dengan bahan-bahan yang mudah didapati dan cara-cara yang straightforward ni, sesiapa saja boleh cuba buat di rumah. Tak kira apa jua majlis, kelihatan atau tidak, hidangan ini pasti akan menaikkan lagi suasana keramaian. Okay, jom kita tengok bahan dan cara-caranya!

Share Resipi Ini :

Bahan-bahan Wajik Sirat

1.
500 gram beras pulut (disangai dan dikisar halus)
2.
1/2 biji kelapa (dijadikan kerisik)
3.
2 cawan santan pekat (boleh tambah air sikit kalau pulut keras lagi)
4.
300 gram gula (boleh guna gula hangus atau gula melaka, ikut suka hati)
Aksesori Dapur Murah
Popular
12 Grids Eggs Storage Box
12 Grids Eggs Storage Box
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer
Murah
Portable Mini Wireless USB Chopper
Portable Mini Wireless USB Chopper
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula

Cara Masak Wajik Sirat (Asli Tradisional)

1.

Ok, mula-mula sangai beras pulut tu dulu, pastu kisar sampai halus macam tepung.

2.

Dah siap dikisar, campurkan beras pulut dengan kerisik dalam kuali non-stick, biar senang sket nak gaul.

3.

Panaskan gula tu sampai cair. Kalau nak guna gula melaka pun boleh, lagi harum! Lepas tu, campurkan cairan gula tersebut ke dalam santan. Didihkan campuran santan dan gula hangus ini, sambil kau kacau-kacau. Jangan sampai pecah minyak pulak.

4.

Bila dah mendidih, masukkan pulut kisar yang dah dicampur dengan kerisik tadi. Kacau bagai nak rak sampai semuanya sebati dan masak sempurna. Kalau rasa pulut tu masih keras, jangan malu jangan segan tambahkan sikit air.

5.

Dah siap, tuang adunan tu ke dalam loyang yang dah.siapsiap dilapis dengan plastik atau daun pisang. Ini supaya senang nak keluarkan nanti.

6.

Biarkan sejuk dan mengeras sebelum dipotong dan dihidangkan.

Baca Juga :

Tips Memasak

Untuk pastikan Wajik Sirat korang jadi lebih sempurna, ingat tau, kunci utamanya adalah pada kesabaran masa menyangai dan mengisar beras pulut tu. Jangan cepat give up kalau rasa lama sangat proses tu. Dan satu lagi, bila masak dengan gula melaka atau gula hangus, kacau sentiasa untuk elakkan dia hangit. Pisau yang tajam sangat diperlukan masa potong sebab kita nak maintain tekstur yang cantik tu. Oh ya, jangan lupa rendam beras pulut semalaman tau, supaya beras tu lebih mudah dihandle nanti. Selamat mencuba ya!

Review Bagus

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan
Ecowin Ceramics Non Stick Frying Ceramic Coating Pan

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan

Ada banyak pilihan saiz

Shopee App Logo
Lazada App Logo

Harga dari

RM50
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah