Resepi Sambal Ayam Penyet ResipiKita
Popular
Sambal Ayam Penyet Indonesia

Resepi Sambal Ayam Penyet (Original)

Rating Resipi
5/5
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
6 bahan
Jumlah Masa:
30 minit
Hidangan Untuk:
4 orang
Penyediaan:
10 minit
Memasak:
20 minit
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
6 bahan
Jumlah Masa:
30 minit
Hidangan Untuk:
4 orang
Penyediaan:
10 minit
Memasak:
20 minit

Kalau travel ke Indonesia tu, antara menu yang wajib ni ayam penyet la kan. Kena pulak dengan sambal dia yang padu dan simple tu. Memang sedap!

Ayam Penyet ni sesuai untuk makan tengahari tak pun makan malam. Kalau masak ayam penyet, yang paling utamanya adalah sambal ayam penyet tu. Ada banyak cara masak dan resepi mengikut tempat juga tau. So hari ni kita nak cuba masak resepi sambal ayam penyet surabaya yang ringkas tanpa bawang.

Untuk resepi kali ini, tiada sukatan khusus. Agak-agak je ikut selera kita. Nak sedap, lebihkan tomato. Nak pedas, lebihkan cili padi. Nak merah, lebihkan cili besar. Haaa begitulah.

Ok jom kita start!

Share Resipi Ini :

Bahan Sambal Ayam Penyet

1.
Tomato (dibelah 4)
2.
Cili Besar
3.
Cili Padi
4.
Belacan
5.
Ikan Bilis (segenggam)
6.
Minyak Masak
Aksesori Dapur Murah
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Popular
12 Grids Eggs Storage Box
12 Grids Eggs Storage Box
Murah
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Stainless Steel Colander Basket
Stainless Steel Colander Basket

Cara Buat Sambal Ayam Penyet (Original)

1.

Goreng ikan bilis dengan sedikit minyak sehingga garing.

2.

Bila ikan bilis dah garing, terus masukkan tomato ke dalam kuali gorengan ikan bilis tadi.

3.

Masukkan pula cili besar, cili padi dan belacan.

4.

Goreng sehingga layu.

5.

Bila semua dah layu, tutup api, dan biarkan sejuk.

6.

Setelah sejuk, baru masukkan dalam blender. Blend kasar sahaja, guna butang pulse. Atau boleh juga guna chopper, atau tumbuk guna lesung batu.

7.

Dah siap blend kasar, masukkan semula sambal tadi ke dalam kuali yang sama. Masak sehingga kering air dan pecah minyak. Letak garam sikit. Boleh tambah gula jika suka.

8.

Sambal ayam penyet siap untuk dimakan!

Baca Juga :

Best Selling

On Sale

Jeetee Non Stick Granite Frying Pan (24cm)
JEETEE Non Stick Granite Frying Pan 24cm

On Sale

Jeetee Non Stick Granite Frying Pan (24cm)

Teknologi Kuali Non-Stick German (5mm coating)

Shopee App Logo
Lazada App Logo

Harga dari

RM59
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah