Logo-ResipiKita
Resepi Pulut Inti Kelapa
Simple

Resepi Pulut Inti Kelapa (Cara Kampung)

Rating Resipi
5/5
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
8 bahan
Jumlah Masa:
75 minit
Hidangan Untuk:
5 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
45 minit
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
8 bahan
Jumlah Masa:
75 minit
Hidangan Untuk:
5 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
45 minit

Kalau cakap pasal resepi kuih yang unik dan penuh dengan rasa tradisi di Malaysia, memang tak sah kalau tak ada resepi Pulut Berinti. Pulut Inti Kelapa ni sejenis kuih yang bukan sahaja sedap dan manis, tapi juga padat dengan perisa yang memikat hati, sering kali jadi juadah istimewa di pagi raya atau pun di majlis-majlis keramaian di Malaysia. Bercakap tentang keunikan Pulut Berinti, ia sebenarnya cukup menarik dengan gabungan pulut yang lemak bersantan dan inti kelapa manis yang melazatkan. Bukan itu sahaja, cara pembungkusnya menggunakan daun pisang menambahkan lagi aroma semulajadi yang membuatkan siapa saja yang bau pasti terliur.

Nak buat Pulut Inti ini boleh dianggap sebagai satu seni kerana memerlukan ketelitian dan kesabaran, terutamanya dalam menyediakan inti dan pembungkusan daun pisang yang kemas. Sesuai untuk dihidangkan sebagai pencuci mulut dalam majlis-majlis tertentu, juadah berbuka puasa atau sebagai kudapan ringan di petang hari. Walaupun nampak rumit, tapi sebenarnya Pulut Inti ini boleh dikategorikan dalam resepi tahap kesederhanaan, yang mana ia tidak terlalu sukar untuk disediakan asalkan anda mengikut langkah demi langkah dengan teliti. Ok jom kita tengok bahan dan caranya!

Share Resipi Ini :

Bahan-bahan Pulut

1.
Beras pulut 2 cawan (rendam selama lebih kurang 3 jam)
2.
1/2 cawan pati santan (dicampur air hingga jadi 3/4 mug)
3.
Daun pandan (ikat simpul)
4.
Daun pisang (untuk bungkus)

Bahan-bahan Inti Kelapa

1.
Kelapa parut putih sebiji (setengah sahaja)
2.
Gula melaka (secukup rasa)
3.
Daun pandan (ikat simpul)
4.
Garam
5.
1 sudu teh tepung beras dicampur dengan 1 atau 2 sudu besar air
Aksesori Dapur Murah
Popular
12 Grids Eggs Storage Box
12 Grids Eggs Storage Box
Murah
Portable Mini Wireless USB Chopper
Portable Mini Wireless USB Chopper
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer

Cara Buat Pulut Inti Kelapa (Cara Kampung)

1.

Mulakan dengan merendam beras pulut, kemudian toskan dan kukuslah ia sampai masak selama kira-kira 20 minit.

2.

Lepas tu, angkat pulutnya dan alihkan ke dalam periuk. Campurkan santan yang dah dicampur garam tadi, then kukus lagi selama 15 minit.

3.

Sementara itu, cairkan gula melaka dengan air, sikit garam dan daun pandan. Masak sampai campuran jadi sedikit pekat, baru masukkan kelapa parut. Kacau sampai sebati.

4.

Bancuhkan tepung beras dengan air, pastu tuang ke dalam campuran inti yang tengah masak. Ini nak buat inti jadi lebih kering dan pekat, senang nak handle nanti.

5.

Nak bungkus, letak dulu pulut atas daun pisang yang dah siap dilayur. Pastu, tambahkan inti di atas pulut tersebut. Lepas tu, bungkuslah macam biasa kita bungkus nasi lemak.

Baca Juga :

Tips Memasak

Dalam membuat Pulut Berinti, penyediaan inti kelapa gula melaka harus dilakukan dengan penuh kasih sayang. Perlahan-lahan caramelkan gula melaka dengan api sederhana untuk mengeluarkan rasa manis yang sempurna, tambahkan sedikit garam untuk menyeimbangkan manisnya. Untuk pulutnya, pastikan dikukus hingga sempurna - tidak terlalu lembut atau keras. Kesabaran adalah kunci! Menggunakan daun pisang bukan sahaja menambah aroma semulajadi tetapi juga memberi sentuhan tradisional. Jadi, jangan lupa untuk menguli pulut dengan inti kelapanya dengan hati yang gembira – itu rahsia sebenar kelezatan Pulut Berinti!

Best Selling

On Sale

Cosmic Cookware Xeradur 2 Non-Stick Ceramic Casserole (24cm)
Cosmic Cookware Xeradur 2 Non-Stick Ceramic Casserole (24cm)

On Sale

Cosmic Cookware Xeradur 2 Non-Stick Ceramic Casserole (24cm)

Swiss-certified Ceramic Coating

Shopee App Logo

Harga dari

RM209
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah