Resepi Nasi Minyak Tanpa Susu Cair
Popular
Resepi Nasi Minyak Kenduri

Resepi Nasi Minyak (Tanpa Susu Cair)

Rating Resipi
5/5
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
11 bahan
Jumlah Masa:
60 minit
Hidangan Untuk:
6 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
30 minit
Level:
Sederhana
Jumlah Bahan:
11 bahan
Jumlah Masa:
60 minit
Hidangan Untuk:
6 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
30 minit

Semua orang suka nasi minyak. Lagi-lagi kalau masa kenduri tu, nasi putih memang kurang laku sikit berbanding nasi minyak kan? Cara masak nasi minyak ni lebih kurang je macam nasi-nasi lain macam nasi beriani dan nasi hujan panas tu. Resepi nasi minyak kali ni kita nak cuba versi tanpa susu cair. Ok jom kita tengok bahan dan cara-cara masak Nasi Minyak yang sedap dan simple! Jom!

Share Resipi Ini :

Bahan-bahan Nasi Minyak

1.
Beras Basmathi (4 cawan - rendam bersama garam 30 min)
2.
Minyak Sapi/Ghee (3 sudu besar)
3.
Kismis (1 cawan)
4.
Bawang Besar (medium 1/2 biji, hiris halus)
5.
Bawang Putih (3 ulas, hiris halus)
6.
Halia (1 inci, ketuk)
7.
Buah Pelaga (4-5 biji)
8.
Bunga Lawang (2 ketul)
9.
Kulit kayu manis (1-2 batang)
10.
Daun Pandan
11.
Garam dan perasa
Beli Bahan di Shopee 🛒
QBB Pure Ghee Minyak Sapi Tulen
QBB Pure Ghee Minyak Sapi Tulen
Basmathi Beras Moghul Faiza (250gm)
Beras Moghul Basmathi Faiza (250gm)
Aksesori Dapur Murah
Murah
Portable Mini Wireless USB Chopper
Portable Mini Wireless USB Chopper
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer
Stainless Steel Colander Basket
Stainless Steel Colander Basket

Cara Masak Nasi Minyak (Tanpa Susu Cair)

1.

Tumis bahan tumisan dalam minyak sapi sampai naik bau.

2.

Masuk beras yang dah dibasuh dan tumis hingga kekuningan.

3.

Masukkan nasi dalam rice cooker, and masukkan air (nisbah air nya 1 1/2 cawan air).

4.

Masukkan garam dan bahan perasa.

5.

Masukkan daun pandan dan kismis.

6.

Bila nasi dah masak, guna garpu dan kais nasi dari tepi. Taburkan bawang goreng serta daun sup. Nasi Minyak siap dimasak!

Baca Juga :

Best Selling

On Sale

SwissThomas Multifunction Rice Cooker (3L)
SwissThomas Multifunction Rice Cooker (3L)

On Sale

SwissThomas Multifunction Rice Cooker (3L)

Teknologi Rendah Gula: Dengan 9 Program Masakan Pintar, mengurangkan gula dalam nasi untuk kesihatan yang lebih baik.

Shopee App Logo

Harga dari

RM127
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah