Resepi Mee Goreng Mamak Sedap
Simple
Mamak Mee Goreng Recipe

Resepi Mee Goreng Mamak (Sedap & Panas)

Rating Resipi
5/5
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
13 bahan
Jumlah Masa:
20 minit
Hidangan Untuk:
2 orang
Penyediaan:
10 minit
Memasak:
10 minit
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
13 bahan
Jumlah Masa:
20 minit
Hidangan Untuk:
2 orang
Penyediaan:
10 minit
Memasak:
10 minit

Orang Malaysia kalau tak suka mee goreng mamak memang rugi la. Mee goreng ni memang favorite kalau lepak mamak dan kopitiam. Makan panas-panas, tambah telur mata satu memang padu! Resepi mee goreng mamak ni pun senang je, sama lebih kurang macam resepi mee goreng basah. Lapar kan? Dah jom kita tengok bahan-bahan dan cara masa mee goreng mamak sedap dan senang ni! Jom kita start!

Share Resipi Ini :

Bahan Masak Mee Goreng Mamak

1.
1 Paket Mee Kuning
2.
100 gm Daging (dihiris nipis)
3.
1 Mangkuk Sawi (potong kecil)
4.
2 Ulas Bawang Putih (dicincang)
5.
1 Sudu Besar Rempah Kari
6.
2 Sudu Besar Kicap Lemak Manis
7.
2 Sudu Besar Sos Tiram
8.
3 Sudu Besar Sos Cili
9.
1 Sudu Perasa Makanan atau 1/2 Kiub Ayam
10.
1 atau 2 Biji Telur (ikut suka anda)
11.
1 Biji Tomato (dibelah)
12.
1 Ketul Tauhu (dipotong kecil - jika suka)
13.
1 Biji Limau Nipis (dipotong dua untuk hiasan - jika suka)
Beli Bahan di Shopee 🛒
Gardenia Numee ResipiKita
Gardenia Numee (450g)
Perencah Hilal
Perencah Masakan Hilal (90g)
Sos Berperisa Tiram Mahsuri (510g x 3)
Sos Berperisa Tiram Mahsuri (510g x 3)
Maggi Cukup Rasa All-In-One Seasoning (300g) - ResipiKita.com
Maggi Cukup Rasa All-In-One Seasoning (300g)
Aksesori Dapur Murah
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Popular
12 Grids Eggs Storage Box
12 Grids Eggs Storage Box
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer
Stainless Steel Colander Basket
Stainless Steel Colander Basket

Cara Masak Mee Goreng Mamak (Sedap & Panas)

1.

Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili, biarkan garing dan wangi.

2.

Masukkan daging dan kacau rata.

3.

Masukkan perasa makanan atau 1/2 Kiub Ayam, kicap lemak manis, sos tiram dan sos cili. Kacau rata.

4.

Masukkan serbuk kari. Kacau. Biar sebentar.

5.

Masukkan tomato yg dipotong2 dan sawi. Kacau sebentar.

6.

Masukan mee dan sebatikan.

7.

Ketepikan mee ,dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.

8.

Biarkan telur tu masak sedikit, barulah di kacau dan gaul rata.

9.

Masakkan mee sehingga agak kering. Hidangkan dalam pinggan leper dan hiaskan. Mee goreng mamak siap untuk dimakan! Selamat mencuba!

Baca Juga :

Tips Memasak

Boleh tambah ayam goreng yang dipotong kecil ke dalam mee goreng anda kalau suka versi mee goreng ayam juga ya!

Review Bagus

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan
Ecowin Ceramics Non Stick Frying Ceramic Coating Pan

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan

Ada banyak pilihan saiz

Shopee App Logo
Lazada App Logo

Harga dari

RM50
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah