Resepi Kuih Lopes
Simple
Kuih Lopes Pandan

Resepi Kuih Lopes (Sedap & Confirm Jadi)

Rating Resipi
5/5
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
7 bahan
Jumlah Masa:
80 minit
Hidangan Untuk:
8 orang
Penyediaan:
20 minit
Memasak:
60 minit
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
7 bahan
Jumlah Masa:
80 minit
Hidangan Untuk:
8 orang
Penyediaan:
20 minit
Memasak:
60 minit

Kuih Lopes, kuih tradisional Melayu yang sedap dan lembut ini bukan sahaja menggamit nostalgia bahkan menjadi sajian istimewa ketika bulan puasa, menyambut tetamu atau majlis-majlis keramaian. Biasanya, kuih lopes dijual juga di pasar malam atau pasar pagi atau pun gerai-gerai sarapan pagi. Namun, apa yang membuatkan kuih lopes ini unik adalah gulungan beras pulutnya yang kemudiannya disalut dengan kelapa parut, memberikan sensasi rasa yang sempurna antara manis dan masin, lembaran daun pandan dan lembutnya beras pulut.

Resepi Kuih Lopes ini tidak memerlukan keahlian tinggi dalam penyediaannya, tetapi memerlukan sedikit kesabaran, terutama dalam proses penggulungan dan pembungkusan dengan daun pisang. Kuih lopes seringkali disajikan semasa perayaan atau sebagai minum petang yang mengenyangkan. Tak kira event apa pun, dari open house hingga gathering keluarga, kuih lopes selalu menjadi pilihan yang tepat. Ok jom kita tengok bahan dan cara-caranya!

Share Resipi Ini :

Bahan-bahan Kuih Lopes

1.
Setengah cawan kapur udara
2.
1 setengah cawan air
3.
500g beras pulut (yang sudah dibasuh bersih)
4.
Kelapa parut putih (yang dah dicampur sedikit garam sebagai perasa)
5.
5- 6 helai daun pisang
6.
8 helai daun pandan fresh
Aksesori Dapur Murah
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer
Popular
12 Grids Eggs Storage Box
12 Grids Eggs Storage Box
Murah
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula

Cara Buat Kuih Lopes (Sedap & Confirm Jadi)

1.

Start dengan memotong daun pandan tu kecil-kecil, lepastu blend dengan air. Dah blend, tapis untuk buang serat-serat kasar tu dan kita akan dapat jus pandan yang pekat.

2.

Ambil semua bahan yang kita dah sediakan kecuali kelapa parut tu ya, gaulkan dalam satu bekas. Pastikan kacau dengan gaya chef pro selama lebih kurang 10 minit dengan api yang ala-ala medium. Kita taknak ada kerak terbentuk kat dasar periuk.

3.

Lepas tu, masak sampai pulut tu ‘al dente’, maknanya masih ada sikit keras di tengah. Cam pasta Itali tu haa.

4.

Ok, skang kita bersihkan daun pisang dan potong ke size lebih kurang 10 inci dengan 6 inci. Nak buat dia jadi lebih lembut dan senang bentuk, layurkan sikit atas api.

5.

Ambik sebahagian dari beras pulut yang dah masak, agak-agak satu cawan macam tu, dan bungkus ngan daun pisang. Roll kemas-kemas bentuk macam silinder. Pastikan ikat kuat dengan tali kat hujung-hujungnya.

6.

Siapkan periuk dengan alas daun pisang kat dasar, dan susun bungkus-bungkus pulut yang dah siap tu. Isikan air sampai semua bungkusan tu tenggelam. Panaskan sampai air tu fully wap.

7.

Dah siap, biarkan sejuk sikit sebelum potong guna benang yang kuat. Pastikan potongan bersih.

8.

Last step, guling-gulingkan dalam kelapa parut. Biar setiap keping tu merasa kasih sayang kelapa tu.

9.

Sedia untuk dinikmati! Jangan lupa siram sikit air gula melaka atasnya untuk extra kick!

Baca Juga :

Tips Memasak

Jangan lupa, kunci utama membuat kuih lopes yang sedap ialah kesabaran dan cermat dalam menggaul beras pulut dengan santan sebelum dibungkus dengan daun pisang. Pastikan juga kelapa parut yang digunakan adalah segar untuk menambah keharuman dan kesedapan kuih. Daun pisang tidak hanya berfungsi sebagai pembungkus tetapi juga memberi aroma semula jadi yang menambah keenakan kuih lopes. Jadi, rajin-rajinlah menggolek dan memastikan pembungkusan kuih lopes cukup ketat supaya beras pulut dapat matang secara sempurna. Selamat mencuba!

Review Bagus

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan
Ecowin Ceramics Non Stick Frying Ceramic Coating Pan

On Sale

Ecowin Ceramics Non Stick Pan

Ada banyak pilihan saiz

Shopee App Logo
Lazada App Logo

Harga dari

RM50
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah