Resepi Kuah Kacang Sate Kajang (Sedap)
Popular
Resepi Kuah Kacang Sedap

Resepi Kuah Kacang Sate Kajang (Sedap)

Rating Resipi
5/5
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
10 bahan
Jumlah Masa:
75 minit
Hidangan Untuk:
10 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
45 minit
Level:
Mudah
Jumlah Bahan:
10 bahan
Jumlah Masa:
75 minit
Hidangan Untuk:
10 orang
Penyediaan:
30 minit
Memasak:
45 minit

Kuah kacang ini memang sedap dimakan bersama sate atau nasi himpit. Ada banyak cara dan jenis resepi kuah kacang ni. So hari ni kita nak cuba resepi Kuah Kacang Sate Kajang yang pasti akan membuatkan anda jatuh cinta pada rasa kuah kacang yang pekat, manis, dan sedikit pedas ini.

Resepi Kuah Kacang Sate Kajang ini adalah resepi yang mudah dan senang untuk disediakan. Anda hanya perlu sediakan bahan-bahan seperti kacang tanah, gula melaka, air asam jawa, dan beberapa bahan lain. Proses memasaknya juga tidak memerlukan masa yang lama. Dalam masa kurang dari sejam, anda sudah boleh menikmati kuah kacang yang sedap ini. Sate ayam, daging, nasi impit dan sedikit timun – memang telan air liur kan? Jadi, tak perlu tunggu musim perayaan untuk menikmati kuah kacang ini. Anda boleh memasaknya bila-bila masa sahaja. Ok jom kita tengok bahan dan cara-caranya!

Share Resipi Ini :

Bahan-Bahan Resepi Kuah Kacang

1.
1 kg kacang tanah - buang kulit dan siap-siap
2.
2 keping gula melaka - untuk manis-manis
3.
Garam ikut selera
4.
1 mangkuk kecil air asam jawa - untuk rasa asam manis
5.
15 biji cili kering - buang biji, rendam dalam air panas dan kisar sampai halus
6.
14 biji bawang merah (hiris nipis)
7.
2 inci lengkuas (hiris nipis)
8.
7 ulas bawang putih (hiris nipis)
9.
2 batang serai (hiris nipis)
10.
2 inci halia (hiris nipis)
Beli Bahan di Shopee 🛒
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Aksesori Dapur Murah
Murah
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Kitchen Heat-Resistant Spatula
Murah
Portable Mini Wireless USB Chopper
Portable Mini Wireless USB Chopper
Murah
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Oil & Sauce Dispenser Glass Bottle
Murah
Hodekt Electric Hand Mixer
Hodekt Electric Hand Mixer

Cara Masak Kuah Kacang Sate Kajang (Sedap)

1.

Panaskan minyak dan goreng kacang tanah yang dah buang kulit tadi.

2.

Lepas dah sejuk sikit, kisar kasar kacang tanah tu.

3.

Dalam kuali lain, panaskan sikit minyak dan goreng bahan yang dah dihiris nipis tadi sampai naik bau wangi. Angkat dan kisar halus dengan tambahan sikit air.

4.

Dalam kuali yang sama, panaskan 3 senduk besar minyak dan masukkan bahan yang dah dikisar halus tadi bersama cili kisar. Goreng sampai cili masak dan pecah minyak.

5.

Masukkan air secukupnya dan kacang tanah yang dah dikisar tadi. Kacau dan biarkan sampai mendidih.

6.

Masukkan gula melaka, air asam jawa dan garam ikut selera. Kacau dan biarkan masak sampai minyak timbul di permukaan dan kuah jadi pekat.

7.

Dah siap! Boleh lah hidangkan kuah kacang ni dengan sate atau nasi himpit. Kalau nak makan dengan nasi pun boleh, memang sedap!

Baca Juga :

Tips Memasak

Nak kuah kacang yang pekat dan berperisa? Rajin-rajinlah tumbuk kacang tanah tu sampai lumat betul. Gula melaka pulak, jangan lupa potong kecil-kecil dulu sebelum masak. Kalau tak, nanti susah nak larut dan kuah tak jadi manis. Air asam jawa tu, jangan letak banyak sangat. Cukup rasa asam je, jangan sampai kuah jadi masam pulak. Oh ya, masa masak, api jangan besar sangat. Nanti kuah kacang hangit, tak sedap pulak. Jadi, ikut je tips ni, mesti kuah kacang anda menjadi!

Review Bagus

On Sale

Homelux Dapur Gas BBQ Mini HPB-6006B
Homelux Dapur Gas BBQ Mini HPB-6006B

On Sale

Homelux Dapur Gas BBQ Mini HPB-6006B

oleh BBQ antara 6-8 tusuk sekali gus - memudahkan BBQ dalam jumlah banyak.

Shopee App Logo

Harga dari

RM135
Resipi ini dalam kategori:
Peralatan Memasak:

Share Resipi Ini :

Review Panas!
Tips & Petua Menarik
Resipi Popular
Resipi Sambal & Pencicah